• Eerste recensie over een ander

Recensie van Een ander van Stijn Vermeire

Een ander, poëtische debuutroman van Stijn Vermeire ****

Een recensie als allereerste blog, dat kan tellen. En nog een première? Ik heb voor de eerste keer in mijn leven een boek gesponsord, een debuutroman dan nog. Welk? een ander door Stijn Vermeire. Als beloning bezorgde de postbode me op een ochtend het boek, een mooie zwart-witpentekening en een leuke postkaart met op de voorkant de cover van het boek, op de achterkant een gedicht van Stijn. En nog een première: achteraan in het boek staat mijn naam vermeld, weliswaar niet als auteur, maar wel als sponsor. “Nu ja, Jezus is ook klein begonnen”, zullen we maar denken. Maar dit uiteraard geheel terzijde. Het boek is belangrijker. Tijd voor mijn recensie.

Mijn recensie in het kort? Pagina na pagina beter

Het gebeurt vaak dat ik meteen onder de indruk ben van een verhaal, de stijl … Maar het gebeurt even vaak dat een boek op een bepaald moment als een pudding in elkaar zakt. In een ander is het net het omgekeerde. De eerste twintig pagina’s kunnen me maar matig bekoren. De ene korte zin volgt op de andere, de ene gedachte associeert met een volgende. Door de afwezigheid van verbindings- of verwijswoorden stokt het lezen regelmatig. Na twintig pagina’s vind ik het wel mooi geweest en sla ik het boek toe. De volgende dag lees ik toch verder, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. En dan gebeurt het, het verhaal grijpt me opeens vast en trekt me mee. Ben ik de stijl gewoon geraakt? Wordt het boek opeens beter? Ik weet het niet. Maar ik ben wel mee, en zou dat blijven tot het eind.

Keurige man kijkt terug

In het verhaal kijkt een keurige man van 37 terug op een stukgelopen homoseksuele relatie met de exotische Italiaan Giuseppe, woonachtig in dat prachtige Rome. De man van 37 mist zelfvertrouwen en durf en leidt een middelmatig leven. Pas wanneer hij de liefde van zijn leven ontmoet, verandert dat. Voor het wanneer, hoe, waarom en hoe het afloopt verwijs ik naar het boek. De verteller doet zijn relaas immers op een heel wat mooier, intenser en poëtischer manier dan dat ik het hier ooit zou kunnen samenvatten.

Ontroerende details genoeg

Het boek begint met een brief aan G.I.U.S.E.P.P.E. Verderop in het boek duikt dezelfde brief opnieuw op, maar dan in het Italiaans. Een prachtige vondst die werkt! Je springt als vanzelf terug naar die eerste pagina’s om de brief opnieuw te lezen. Nu weet je immers zoveel meer en kan je de brief veel beter interpreteren. Ook mooi vond ik de vele passages in vreemde talen. Stijn is vertaler van opleiding en dat merk je. Hij etaleert zijn talenkennis in een fenomenale woordenmix die toch telkens natuurlijk overkomt. Ik heb alvast een mooie Italiaanse zin opgestoken: ti voglio bene (= ik heb je graag). De cover – een blote rug waaruit een handje tevoorschijn komt – vind ik origineel intrigerend. Ergens in het boek krijg je de uitleg. Alles heeft uiteraard te maken met passie en liefde. “Je est un autre”, zei Rimbaud. Mooi poëtisch boek!

Eerste druk limited edition

Ik beschik als sponsor over de eerste druk, en daarin vallen toch wel een aantal leuke zaken te ontdekken. Zo zijn p. 34 en p. 35 van plaats verwisseld, en op p. 37 staat gewoon het cijfer 37 genoteerd. Ik denk niet dat deze zaken in de volgende druk zullen opduiken. Ik heb dus een collector’s item in mijn bezit. In de volgende druk hoop ik wel dat de hier en daar opduikende taal- en spelfouten gecorrigeerd zijn. Want als taalkundige stoor ik me daar toch wel aan. Een goede revisor nodig? Ik stel me graag kandidaat.

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de volgende blogs?

Vijf debuten gewikt en gewogen, ook Het smelt

Mijn viersterrenboeken van 2016